Spis Treści

Wstęp
I. Teoretyczne przesłanki kierowania rozwojem myślenia dzieci
1. Możliwości wpływania na rozwój poznawczy
2. Eksperymentalne próby oddziaływania na rozwój poznawczy dzieci w wieku przedszkolnym
3. Wpływ rezultatów badań psychologicznych na modernizację procesu wychowawczo-dydaktycznego w przedszkolu
II. Otaczająca przyroda jako stymulator rozwoju myślenia dzieci "
1. Treści przyrodnicze w badaniach nad rozwojem myślenia dzieci przedszkolnych
2. Przesłanki teoretyczne i problematyka własnych badań eksperymentalnych
3. Organizacja eksperymentu
4. Charakterystyka programu dydaktycznego
5. Opracowanie jednostki metodycznej
III. Kształtowanie operacji umysłowych na zajęciach z przyrody
1. Pojęcie „operacja umysłowa" w psychologii
2. Poziom rozwoju operacji uogólniania u dzieci 6—7-letnich
3. Zadania poznawcze kształtujące operacje uogólniania
4. Metody i formy pracy z dziećmi w grupach eksperymentalnych i kontrolnej
5. Efektywność metod rozwijających operacje uogólniania
6. Poziom rozwoju klasyfikacji u dzieci 6—7-letnich
7. Zadania poznawcze kształtujące operacje klasyfikowania
8. Metody i formy pracy z dziećmi
9. Efektywność zastosowanych metod
10. Poziom rozwoju myślenia przyczynowo-skutkowego u dzieci 6—7-letnich
11. Zadania poznawcze kształtujące operacje wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych
12. Metody i formy pracy z dziećmi
13. Efektywność zastosowanych metod rozwijających umiejętności wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych
Podsumowanie i wnioski
Testy uogólniania, klasyfikacji i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych, zastosowane w badaniach końcowych
Wykaz obrazków zwierząt do poszczególnych testów
Bibliografia