Spis Treści
|
---|
Wstęp |
I. Teoretyczne przesłanki kierowania rozwojem myślenia dzieci |
1. Możliwości wpływania na rozwój poznawczy |
2. Eksperymentalne próby oddziaływania na rozwój poznawczy dzieci w wieku przedszkolnym |
3. Wpływ rezultatów badań psychologicznych na modernizację procesu wychowawczo-dydaktycznego w przedszkolu |
II. Otaczająca przyroda jako stymulator rozwoju myślenia dzieci " |
1. Treści przyrodnicze w badaniach nad rozwojem myślenia dzieci przedszkolnych |
2. Przesłanki teoretyczne i problematyka własnych badań eksperymentalnych |
3. Organizacja eksperymentu |
4. Charakterystyka programu dydaktycznego |
5. Opracowanie jednostki metodycznej |
III. Kształtowanie operacji umysłowych na zajęciach z przyrody |
1. Pojęcie „operacja umysłowa" w psychologii |
2. Poziom rozwoju operacji uogólniania u dzieci 6—7-letnich |
3. Zadania poznawcze kształtujące operacje uogólniania |
4. Metody i formy pracy z dziećmi w grupach eksperymentalnych i kontrolnej |
5. Efektywność metod rozwijających operacje uogólniania |
6. Poziom rozwoju klasyfikacji u dzieci 6—7-letnich |
7. Zadania poznawcze kształtujące operacje klasyfikowania |
8. Metody i formy pracy z dziećmi |
9. Efektywność zastosowanych metod |
10. Poziom rozwoju myślenia przyczynowo-skutkowego u dzieci 6—7-letnich |
11. Zadania poznawcze kształtujące operacje wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych |
12. Metody i formy pracy z dziećmi |
13. Efektywność zastosowanych metod rozwijających umiejętności wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych |
Podsumowanie i wnioski |
Testy uogólniania, klasyfikacji i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych, zastosowane w badaniach końcowych |
Wykaz obrazków zwierząt do poszczególnych testów |
Bibliografia |
|