Spis Treści

Wstęp
Dojrzałość a dojrzałość szkolna
O dojrzałości
Zerówka
Dojrzałość a gotowość szkolna – dawniej i dziś
Kryteria dojrzałości szkolnej, czyli dojrzałość fizyczna, intelektualna i emocjonalno-społeczna
Dojrzałość fizyczna  
Dojrzałość intelektualna
Dojrzałość emocjonalno-społeczna  
Dojrzałość do nauki czytania i pisania oraz dojrzałość do uczenia się matematyki  
Dojrzałość szkolna a ryzyko dysleksji
Symptomy ryzyka dysleksji w zakresie rozwoju ruchowego
Symptomy ryzyka dysleksji w zakresie rozwoju mowy   
O zaburzeniach lateralizacji, kierunkowości oraz integracji funkcji wzrokowych, ruchowych i słuchowych
Symptomy ryzyka dysleksji najczęściej manifestowane w zerówce
Dojrzałość szkolna a zaburzenia dynamiki procesów emocjonalnych
Nadmierna pobudliwość psychoruchowa  
Silne zahamowanie
Dziecięce lęki szkolne
Dzieci z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej (ADHD)
Leczyć czy wychowywać dzieci z ADHD?
O wspomaganiu rozwoju zakłóconego
O rozwoju nieharmonijnym
Dzieci o różnym tempie rozwoju  
O odraczaniu obowiązku szkolnego
Kiedy do szkoły specjalnej?
Sześciolatek w szkole  
Samoistna kompensacja zaburzonych funkcji psychofizycznych  
Rozważne wspomaganie rozwoju dziecka  
Dziecięcy apel do rodziców o wsparcie przed rozpoczęciem nauki szkolnej
Dziesięć przykazań przed-szkolnych, czyli jak dzieckiem rządzić, by mu krzywdy nie wyrządzić
1. Skonsultujcie się z odpowiednim specjalistą w sprawie stanu zdrowia i sprawności dziecka  
2. Nie straszcie szkołą
3. Pomagajcie, wspierajcie, ale nie wyręczajcie  
4. Nie przemęczajcie dziecka nauką
5. Wyzwalajcie w dziecku jego własną aktywność
6. Towarzyszcie dziecku w jego rozwoju
7. Ufajcie przede wszystkim dziecku  
8. Bądźcie konsekwentni i sprawiedliwi w egzekwowaniu poleceń  
9. Zaakceptujcie lęki i obawy dziecka
10. Zawsze okazujcie dziecku miłość
Dojrzałość szkolna – studia przypadków
Zamiast podsumowania: najczęściej zadawane
pytania dotyczące dojrzałości szkolnej
Książki, które mogą być przydatne rodzicom we wspomaganiu rozwoju dzieci
Załączniki