Spis Treści |
---|
Wstęp Dojrzałość a dojrzałość szkolna O dojrzałości Zerówka Dojrzałość a gotowość szkolna – dawniej i dziś Kryteria dojrzałości szkolnej, czyli dojrzałość fizyczna, intelektualna i emocjonalno-społeczna Dojrzałość fizyczna Dojrzałość intelektualna Dojrzałość emocjonalno-społeczna Dojrzałość do nauki czytania i pisania oraz dojrzałość do uczenia się matematyki Dojrzałość szkolna a ryzyko dysleksji Symptomy ryzyka dysleksji w zakresie rozwoju ruchowego Symptomy ryzyka dysleksji w zakresie rozwoju mowy O zaburzeniach lateralizacji, kierunkowości oraz integracji funkcji wzrokowych, ruchowych i słuchowych Symptomy ryzyka dysleksji najczęściej manifestowane w zerówce Dojrzałość szkolna a zaburzenia dynamiki procesów emocjonalnych Nadmierna pobudliwość psychoruchowa Silne zahamowanie Dziecięce lęki szkolne Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) Leczyć czy wychowywać dzieci z ADHD? O wspomaganiu rozwoju zakłóconego O rozwoju nieharmonijnym Dzieci o różnym tempie rozwoju O odraczaniu obowiązku szkolnego Kiedy do szkoły specjalnej? Sześciolatek w szkole Samoistna kompensacja zaburzonych funkcji psychofizycznych Rozważne wspomaganie rozwoju dziecka Dziecięcy apel do rodziców o wsparcie przed rozpoczęciem nauki szkolnej Dziesięć przykazań przed-szkolnych, czyli jak dzieckiem rządzić, by mu krzywdy nie wyrządzić 1. Skonsultujcie się z odpowiednim specjalistą w sprawie stanu zdrowia i sprawności dziecka 2. Nie straszcie szkołą 3. Pomagajcie, wspierajcie, ale nie wyręczajcie 4. Nie przemęczajcie dziecka nauką 5. Wyzwalajcie w dziecku jego własną aktywność 6. Towarzyszcie dziecku w jego rozwoju 7. Ufajcie przede wszystkim dziecku 8. Bądźcie konsekwentni i sprawiedliwi w egzekwowaniu poleceń 9. Zaakceptujcie lęki i obawy dziecka 10. Zawsze okazujcie dziecku miłość Dojrzałość szkolna – studia przypadków Zamiast podsumowania: najczęściej zadawane pytania dotyczące dojrzałości szkolnej Książki, które mogą być przydatne rodzicom we wspomaganiu rozwoju dzieci Załączniki |