Spis Treści

Od Autora
Przedmowa do wydania pierwszego
Przedmowa do wydania drugiego
CZĘŚĆ PIERWSZA - Społeczno-pedagogiczne i psychologiczne uzasadnienie potrzeby problemowego nauczania w zespołach roboczych
I. Podstawowe zadania i cele dydaktyczne dzisiejszej szkoły polskiej
II. Próby przezwyciężenia niedomagań tradycyjnej organizacji procesu nauczania
III. Proces poznawczy podstawą kształcenia samodzielnego myślenia uczniów
IV. Trudności w kształceniu samodzielnego myślenia uczniów w tradycyjnie pracującej klasie
V. Możliwości zrealizowania postulatów pedagogiki socjalistycznej w ramach systemu klasowo-lekcyjnego
CZĘŚĆ DRUGA - Podstawowe badania eksperymentalne nad skutecznością problemowego nauczania w zespołach
I. Eksperymentalne badania roli zespołów w problemowym nauczaniu fizyki
1. Hipoteza robocza i koncepcja organizacji badań
2. Przykłady organizowania lekcji fizyki z uwzględnieniem pracy uczniów w zespołach
a. Ćwiczenia laboratoryjne
b. Omawianie wycieczki
c. Wykład ilustrowany pokazem
d. Rozwiązywanie zadań
3. Opis przebiegu badań i ich liczbowych wyników
4. Ocena odpowiedzi uczniów
5. Analiza najlepszych odpowiedzi uczniów
II. Analiza roli zespołów uczniowskich w problemowym nauczaniu fizyki
1. Intensyfikacja myślenia i działania uczniów
2. Kształcenie samodzielnego myślenia
3. Podnoszenie operatywności i trwałości wiedzy
4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań
5. Znaczenie wychowawcze pracy uczniów w zespołach
6. Uwagi końcowe i perspektywy dalszych badań
CZĘŚĆ TRZECIA - Eksperymentalne próby zastosowania problemowego nauczania w zespołach na terenie szkół ogólnokształcących, wyższych i rolniczych
I. Uwagi ogólne
II. Przegląd fragmentów procesu problemowego nauczania w zespołach i jego wyniki na terenie szkół ogólnokształcących
1. Klasy I-IV w szkołach podstawowych
2. Klasy V-VII w szkole podstawowej
3. Klasy licealne młodzieżowe
4. Klasy licealne dla dorosłych
III. Próby problemowego nauczania w zespołach na terenie szkół wyższych
IV. Przegląd fragmentów procesu problemowego nauczania w zespołach i jego wyników w szkołach rolniczych
1. Wprowadzenie
2. Przegląd lekcji przeprowadzonych w szkołach rolniczych, ogrodniczych i leśnych
3. Porównawcze zestawienie wyników badań wiadomości i sprawności umysłowych uczniów w omawianych klasach
CZĘŚĆ CZWARTA - Analiza wyników osiągniętych w nauczaniu problemowo-zespołowym
I. Czynniki wpływające na efektywność problemowo-zespołowego nauczania
II. Organizacja zespołów i ich pracy dydaktycznej
1. Tworzenie zespołów
2. Rozmieszczenie zespołów w klasie i uczniów w zespołach
3. Problemowe ujmowanie materiału nauczania, instrukcja robocza i jej rola oraz organizacja pracy w zespołach
4. Rada zespołowych i j ej zadania
III. Osiągnięcia wychowawcze w problemowo-zespołowym nauczaniu
III. Zmiana stylu pracy nauczyciela i uczniów w problemowo-zespołowym nauczaniu
Zakończenie
Bibliografia
Summary