Spis Treści |
---|
Od Autora Przedmowa do wydania pierwszego Przedmowa do wydania drugiego CZĘŚĆ PIERWSZA - Społeczno-pedagogiczne i psychologiczne uzasadnienie potrzeby problemowego nauczania w zespołach roboczych I. Podstawowe zadania i cele dydaktyczne dzisiejszej szkoły polskiej II. Próby przezwyciężenia niedomagań tradycyjnej organizacji procesu nauczania III. Proces poznawczy podstawą kształcenia samodzielnego myślenia uczniów IV. Trudności w kształceniu samodzielnego myślenia uczniów w tradycyjnie pracującej klasie V. Możliwości zrealizowania postulatów pedagogiki socjalistycznej w ramach systemu klasowo-lekcyjnego CZĘŚĆ DRUGA - Podstawowe badania eksperymentalne nad skutecznością problemowego nauczania w zespołach I. Eksperymentalne badania roli zespołów w problemowym nauczaniu fizyki 1. Hipoteza robocza i koncepcja organizacji badań 2. Przykłady organizowania lekcji fizyki z uwzględnieniem pracy uczniów w zespołach a. Ćwiczenia laboratoryjne b. Omawianie wycieczki c. Wykład ilustrowany pokazem d. Rozwiązywanie zadań 3. Opis przebiegu badań i ich liczbowych wyników 4. Ocena odpowiedzi uczniów 5. Analiza najlepszych odpowiedzi uczniów II. Analiza roli zespołów uczniowskich w problemowym nauczaniu fizyki 1. Intensyfikacja myślenia i działania uczniów 2. Kształcenie samodzielnego myślenia 3. Podnoszenie operatywności i trwałości wiedzy 4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań 5. Znaczenie wychowawcze pracy uczniów w zespołach 6. Uwagi końcowe i perspektywy dalszych badań CZĘŚĆ TRZECIA - Eksperymentalne próby zastosowania problemowego nauczania w zespołach na terenie szkół ogólnokształcących, wyższych i rolniczych I. Uwagi ogólne II. Przegląd fragmentów procesu problemowego nauczania w zespołach i jego wyniki na terenie szkół ogólnokształcących 1. Klasy I-IV w szkołach podstawowych 2. Klasy V-VII w szkole podstawowej 3. Klasy licealne młodzieżowe 4. Klasy licealne dla dorosłych III. Próby problemowego nauczania w zespołach na terenie szkół wyższych IV. Przegląd fragmentów procesu problemowego nauczania w zespołach i jego wyników w szkołach rolniczych 1. Wprowadzenie 2. Przegląd lekcji przeprowadzonych w szkołach rolniczych, ogrodniczych i leśnych 3. Porównawcze zestawienie wyników badań wiadomości i sprawności umysłowych uczniów w omawianych klasach CZĘŚĆ CZWARTA - Analiza wyników osiągniętych w nauczaniu problemowo-zespołowym I. Czynniki wpływające na efektywność problemowo-zespołowego nauczania II. Organizacja zespołów i ich pracy dydaktycznej 1. Tworzenie zespołów 2. Rozmieszczenie zespołów w klasie i uczniów w zespołach 3. Problemowe ujmowanie materiału nauczania, instrukcja robocza i jej rola oraz organizacja pracy w zespołach 4. Rada zespołowych i j ej zadania III. Osiągnięcia wychowawcze w problemowo-zespołowym nauczaniu III. Zmiana stylu pracy nauczyciela i uczniów w problemowo-zespołowym nauczaniu Zakończenie Bibliografia Summary |