Spis Treści
|
---|
OD UCZNIÓW |
SŁOWO WSTĘPNE |
SZKICE PRAKTYCZNE |
Przedmowa |
Cel czynu a zadanie wykonawcy |
O pojęciu pozycji |
O działaniu przymusowym |
O konieczności działania |
Zagadnienie istnienia przyszłości |
O rozszerzaniu sfery czynu |
TEORETYK I PRAKTYK WOBEC PRZYSZŁOŚCI |
UTYLITARYZM A ETYKA LITOŚCI |
METODA KONSTRUKCYJNA I ROZUMOWANIE OSOBISTE UTYLITARYZM W ETYCE MILLA I SPENCERA |
Wstęp. Uwagi metodyczne: porównanie a opis i krytyka |
I. Utylitaryzm Milla i Spencera |
A. Kwestia „racjonalności" i „empiryczności" utylitaryzmu |
§ 1. Spencer robi skrajne zarzuty nieracjonalności utylitarystom w ogóle |
§ 2. System Milla jest pozbawiony wszelkie] skrajności, łagodzi kontrasty, z tego więc powodu należy wnosić, że powyższe główne zarzuty Spencera nie trafiają w Milla |
§ 3. Zarzut metodyczny poprzestawania na generalizacjach, a niestosowania dedukcji z zasad, jaki Spencer stawia Millowi, sprowadza się do rzeczowego zarzutu braku wiedzy biologicznej u Milla |
§ 4. Zarzuty, stawiane Millowi przez Spencera co do metodycznego zaniedbywania badań nad związkami przyczynowymi, sprowadzają się do nieporozumień i różnic w poglądach Milla i Spencera na przyczynowość i konieczność |
§ 5. Zarzut metodyczny co do braku u Milla koncepcji ideału przyszłości sprowadza się do reakcji na rzadsze stosowanie wywodów z niego u Milla i na brak w ideale Milla cech biologizmu i ewolucjonizmu |
B. Mili i Spencer jako wyznawcy utylitaryzmu pojętego eudajmoinistycznie |
§ 6. Mili i Spencer są eudajmonistami |
§ 7. Przyjemność jest według Milla i Spencera jedynym dobrem |
§ 8. Szczęście powszechne jest według Milla i Spencera dobrem dla każdego |
§ 9. Ani Mili, ani Spencer nie odróżniają wyraźnie pojęć najwyższego dobra w dwu znaczeniach ogólnoaksjologicznych, kryterium najlepszego wyboru w znaczeniu ogólnoaksjologicznym, kryterium najlepszego wyboru w znaczeniu moralnym |
§ 10. Mili i Spencer akceptują w zasadzie największą sumę szczęścia jako kryterium najlepszego wyboru |
§ 11. Mili nie rozwija jaskrawych konsekwencji wy-pływających z uznania największej sumy szczęścia za kryterium najlepszego wyboru |
§ 12. Mili wprowadza zasady dodatkowe najlepszego wyboru, usiłując je uzasadnić utylitarnie. . |
§ 13. Spencer w przeciwstawieniu do Milla posiada wiele luźnie związanych kryteriów wyboru, z których każdemu przypisuje naczelność. Ma też wiele różnych od millowskich zasad pomocniczych |
§ 14. Spencer, wprowadzając pojęcie największego dobra ogółu jako kryterium wyboru, unika w praktyce konsekwencji, obciążających Milla, rozwiniętych w § 11. |
§ 15. Spencer na dwóch drogach szuka wytycznych osiągania najwyższego dobra ogółu: na drodze naśladowania natury i na drodze konstrukcji ideału przyszłości |
§ 16. Do charakterystycznych wyników prowadzi ze-stawienie obu systemów pod względem stosunku do egoizmu i altruizmu |
§ 17. Utylitarne stanowisko obu systemów wobec dobra moralnego, czyli przedmiotu obowiązku, prowadzi do fałszywych konsekwencji |
§ 18. Słabym punktem obu systemów jest uzasadnienie obowiązkowości norm etycznych. |
II. Naturalizm spencerowski |
§ 19. Naturalizm Spencera występuje w wielu postaciach, m. in. jako tendencja fatalistyczna. |
§ 20. Naturalizm Spencera występuje najwyraźniej w postaci ewolucjonizmu biologicznego. |
Zakończenie. Zaznaczenie pozostałych ważnych punktów, możliwych do rozwinięcia, oraz krótkie streszczenie |
Literatura |
Teksty źródłowe |
Opracowania |
POJĘCIE ZEWNĘTRZNEJ MOŻNOŚCI DZIAŁANIA |
O SPOSOBACH PROWADZENIA SPORÓW |
O STOSUNKU SPRAWSTWA |
A. A. BOGDANÓW: TEKTOLOGIA, UNIWERSALNA TEORIA ORGANIZACJI |
ZASADY TEORII CZYNU |
CZESŁAW ZNAMIEROWSKI: PROLEGOMENA DO NAUKI O PAŃSTWIE |
CZYN |
Pojęcie czynu |
Struktura czynu elementarnego |
Struktura czynu złożonego |
Możność działania |
Dzielność w czynie |
Normy dotyczące walorów technicznych czynu . |
Obrona dzielności |
IDEAŁY |
Dobrobyt |
Zwycięstwo |
Cnota |
Powinność |
IDEA WOLNOŚCI |
Grzechy wolności |
ROZMOWY O ROZTERCE |
Chaos i ład wewnętrzny |
Walka z niepokojem |
Spokój sumienia |
Zniechęcenie i radość życia |
ODMIANY PACYFIZMU |
O TAK, ZWANEJ MIŁOŚCI BLIŹNIEGO |
Z ZAGADNIEŃ OGÓLNEJ TEORII WALKI |
Ogólne pojęcie walki i powodzenia w walce |
Pojęcie ogólnej teorii walki i stosunku tej teorii do badań jeszcze ogólniejszych oraz do badań bardziej specjalnych |
Postulat swobody ruchów |
Rozpraszanie sił strony przeciwnej |
Koncentracja, koordynacja, organizacja |
Wyróżnianie członów wyjątkowo uzależniających w całościach wyższego rzędu |
Zasada antycypacji |
Reguła kunktatorów |
Potencjalizacja |
Taktyka tak zwanego języczka u wagi |
Zwiększenie procentu przewagi drogą skrępowań równoważnych |
Dyrektywa zdobywania wiedzy o stronie przeciwnej i wprowadzania strony przeciwnej w błąd |
Przykłady ogólnych reguł praktyczności mających częste zastosowanie w walce |
Zagadnienie, czy w zwycięstwie rozstrzyga przewaga sił |
Skrupuły etyczne |
O ISTOCIE I ZADANIACH METODOLOGU OGÓLNEJ (PRAKSEOLOGII) |
ZASADY DOBREJ ROBOTY |
ANTYNOMIE SPRAWNEGO DZIAŁANIA |
PRÓBA ZASTOSOWANIA PEWNYCH POJĘĆ PRAKSEOLOGII PRACY UMYSŁOWEJ |
PRAKSEOLOGIA |
O URABIANIU POGLĄDU NA ŚWIAT I ŻYCIE |
REALIZM PRAKTYCZNY |
O ISTOCIE OCENY ETYCZNEJ |
O POJĘCIU METODY |
MARIA OSSOWSKA: PODSTAWY NAUKI O MORALNOŚCI |
MARIA OSSOWSKA : MOTYWY POSTĘPOWANIA |
POJĘCIE CZYNU |
|
|
|
|
|
|
|