Spis Treści

Wykaz skrótów

Od autorów

Rozdział pierwszy
Uwagi wstępne

Rozdział drugi
Prawo autorskie
1. Przedmiot prawa
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Cecha twórczości i indywidualności
1.3. Problemy praktyczne dotyczące kwalifi kacji wytworu intelektualnego jako utworu
1.4. Utwór zależny
1.5. Wyłączenia wybranych kategorii wytworów intelektu spod prawa autorskiego
2. Konstrukcja, powstanie i czas ochrony praw autorskich
3. Podmiot praw autorskich
3.1. Twórca
3.2. Współautorstwo
3.3. Twórczość pracownicza
3.4. Inne podmioty praw autorskich
3.5. Następcy prawni
4. Autorskie prawa osobiste
4.1. Uwagi ogólne
4.1.1. Treść i naruszenie
4.1.2. Ochrona po śmierci
4.1.3. Problem wspólności praw
4.1.4. Umowy
4.1.5. Utwory pracownicze
4.2. Poszczególne autorskie prawa osobiste
4.2.1. Prawo do autorstwa
4.2.2. Prawo do integralności utworu
4.2.3. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu
4.2.4. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności
4.2.5. Prawo dostępu do dzieła
4.3. Ochrona autorskich dóbr osobistych a stosunki umowne
5. Autorskie prawa majątkowe
5.1. Treść prawa
5.1.1. Uwagi ogólne. Pojęcie korzystania
5.1.2. Pola eksploatacji
5.1.3. Postacie korzystania z utworu
5.1.4. Rozporządzanie utworem i prawo do wynagrodzenia
5.1.5. Zezwolenie na wykonywanie prawa autorskiego do dzieła zależnego
5.1.6. Droit de suite
5.1.7. Zabezpieczenia przed dostępem do utworów
5.1.8. Prawa wyłączne do utworu a własność egzemplarza utworu
5.2. Wyczerpanie prawa
5.3. Ograniczenia treści autorskich praw majątkowych
5.3.1. Uwagi wstępne
5.3.1.1. Istota i funkcja dozwolonego użytku
5.3.1.2. Trzystopniowy test z art. 35 pr. aut.
5.3.1.3. Umowy a dozwolony użytek
5.3.1.4. Rozpowszechnienie utworu jako warunek dozwolonego użytku
5.3.1.5. Obowiązek wymienienia imienia i nazwiska twórcy
5.3.1.6. Korzyści majątkowe użytkownika
5.3.1.7. Wynagrodzenie twórcy
5.3.2. Dozwolony użytek osobisty
5.3.3. Swoboda cytowania
5.3.4. Parodia, pastisz i karykatura
5.3.5. Antologie
5.3.6. Przedruk
5.3.7. Licencje dla celów naukowych i dydaktycznych
5.3.7.1. Licencja dla zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej
5.3.7.2. „Licencja dla bibliotek”
5.3.8. Publiczne odtwarzanie programu radiowego lub telewizyjnego
5.3.9. Licencja z art. 231 pr. aut.
5.3.10. Dzieła osierocone
5.3.11. Inne postacie licencji
5.3.4. Rozszerzony zbiorowy zarząd
5.4.1 Uwagi ogólne
5.4.2. Zawieranie umów w sprawie korzystania z utworów niedostepnych w obrocie handlowym
5.4.3. Reemisja programów w sieciach kablowych
6. Regulacje szczególne
6.1. Programy komputerowe
6.2. Utwór audiowizualny
7. Umowy7
7.1. Zasada wolności kontraktowej i jej ograniczenia
7.2. Zasada specyfi kacji w umowie pól eksploatacji utworu
7.3. Zakaz obejmowania umową nieznanych (w chwili jej zawierania) pól eksploatacji utworu
7.4. Zakaz zawierania umów w części dotyczącej wszystkich utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości
7.5. Zakaz zbycia i zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia
7.6. Nakaz zawierania pod rygorem nieważności umów o przeniesienie autorskich praw majątkowych i umów licencyjnych wyłącznych w formie pisemnej (art. 53 i 67 ust. 5 pr. aut.)
7.7. Autorskie dobra osobiste a umowy
7.8. Inne ograniczenia swobody umów
7.9. Przepisy względnie obowiązujące
7.10. Zasady redakcji kontraktów autorskich
7.11. Licencje open source, creative commons i ruch open access
8. Ochrona praw autorskich i praw pokrewnych
8.1. Autorskie prawa osobiste
8.2. Autorskie prawa majątkowe
8.2.1. Stwierdzenie naruszenia i podmiot odpowiedzialny
8.2.1.1. Bezpośrednie wkroczenie w zakres cudzego prawa autorskiego
8.2.1.2. Legitymacja bierna; pośrednie naruszenie prawa autorskiego
8.2.1.3. Odpowiedzialność za naruszenie prawa autorskiego w internecie
8.2.1.4. Legitymacja czynna
8.2.2. Roszczenia
8.2.2.1. Uwagi ogólne
8.2.2.2. Roszczenie o zaniechanie naruszania
8.2.2.3. Roszczenie o usunięcie skutków naruszenia
8.2.2.4. Roszczenie o naprawienie wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych
8.2.2.5. Roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej
8.2.2.6. Roszczenie o wydanie uzyskanych korzyści
8.2.2.7. Roszczenie o ogłoszenie oświadczenia lub wyroku
8.2.2.8. Roszczenia informacyjne
8.2.2.9. Roszczenia uzupełniające
8.2.2.10. Roszczenia w związku z usuwaniem zabezpieczeń technicznych i elektronicznych informacji | str.  172
8.2.3. Powództwo z art. 189 k.p.c.
8.2.4. Przedawnienie
8.2.5. Zagadnienia procesowe
8.2.5.1. Sąd właściwy
8.2.5.2. Ciężar dowodu – zasady ogólne i domniemania
8.2.5.3. Ciężar dowodu w procesie o naruszenie praw autorskich
8.2.5.4. Wnioski o zabezpieczenie roszczeń i dowodów
8.3. Nadużycie prawa autorskiego | str.  178

Rozdział trzeci
Prawa pokrewne
1. Uwagi generalne
2. Prawo do artystycznych wykonań
3. Prawa do fonogramów i wideogramów
4. Prawo do nadań
5. Prawo do pierwszego wydania
6. Prawo do wydania naukowego i krytycznego
7. Ochrona praw pokrewnych

Rozdział czwarty
Sui generis ochrona baz danych
1. Wprowadzenie
2. Przedmiot ochrony
3. Producent bazy danych
4. Treść ochrony
5. Czas ochrony
6. Ochrona baz danych

Rozdział piąty
Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi
1. Uwagi ogólne
2. Wykonywanie zbiorowego zarządu w stosunkach wewnętrznych
3. Wykonywanie zbiorowego zarządu w stosunkach zewnętrznych
4. Tabele wynagrodzeń
5. Domniemania

Rozdział szósty
Konwencje międzynarodowe
1. Konwencja berneńska
2. Konwencja rzymska
3. Porozumienie TRIPS
4. „Internetowe” traktaty WIPO
4.1. Wprowadzenie
4.2. Traktat WIPO o prawie autorskim
4.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach
4.4. Pekiński traktat w sprawie audiowizualnych artystycznych wykonań
4.5. Traktat o dostępie osób z upośledzeniem wzroku do opublikowanych utworów

Rozdział siódmy
Prawo autorskie w Unii Europejskiej

AKTY NORMATYWNE